Sunday, April 29, 2007

Yann Marussich - TimeOut Istanbul - Nov. 04


Sıradışı performanslarıyla tanınan sanatçı İstanbul’da Morsures’ü sergileyecek.


Aylin Kalem İşcen



Çatı Dans Stüdyosu Yann Marussich’in yöneteceği “Otoportre Üzerinden Hareketin Dramaturgisi” konulu bir atölye düzenliyor. 9-13 Kasım tarihlerinde 17:00-21:00 arası gerçekleşecek çalışmanın ardından 14 Kasım’da sanatçının Morsures adlı performansı yer alacak.



Yann Marussich Cenevreli bir sanatçı. 1989’dan beri birçok performans ve koreografilere imza atmış ve 1993-2000 tarihlerinde Cenevre’de Théâtre de l’Usine’in yöneticiliğini yapmış. Şimdilerde ise ortaya koyduğu “iş”leri solo / performans/ beden yerleştirmeleri / multimedia arasında bir yerlerde konumlanıyor. Montpellier Dans Festivali ve Vilette-Numérique gibi çeşitli uluslararası festivallere katılan sanatçı 1999’da Türkiye’de Assos Festivali’nde Mustafa Kaplan, Filiz Sızanlı ve 13 çocuğun katıldığı, alkolizm ve intihar temalarını işlediği Dolmuş adlı bir performans gerçekleştirmişti.



Performansları veya beden yerleştirmeleri dansı ve hareketi sorgulayan nitelikte. Durağan bir bedenin dans etmesi mümkün mü sorusuna Marussich evet diye cevap veriyor. Seyirciye hazır bir hareket sunmaktansa duran bir bedenin yüzeyindeki hareketi, seyircinin kendisi için bulmasını yeğliyor. Dolayısıyla, performansları bedenin çeşitli durumlarda ve konumlarda canlı bir heykel olarak gösteri-dışı bir çizgide var olması üzerine.



Örneğin, 2001’de sunduğu Bleu Provisoire adlı çalışması durağan bir bedenin teni üzerindeki harekete odaklı. Dansı, tenin üzerindeki mavi renge dönüşerek akan beden salgılarına taşıyor. Dolayısıyla, dansta devinimin katettiği yoldan ziyade bunu sıfırlayarak bedenin içinde neler olduğuna dikkat çekiyor. Bu çalışmayı gerçekleştirebilmek için Marussich sekiz ay boyunca bilim adamlarıyla çalışmış ve tıbbi teknolojilerle ter, gözyaşı gibi beden salgılarını mavi renge dönüştüren bir teknik uygulayarak seyircinin gözleri önünde bio-kimyasal bir dönüşümle, Yves Klein’ın resimlerindeki mutlak maviyi, canlı bir beden üzerinden, özgür devinimlerine bırakmış.



2003’te gerçekleştirdiği Autoportrait dans une fourmilière’de ise sanatçı, içinde iki bin karıncanın bulunduğu bir vitrinin içinde çıplak ve durağan olarak beş saat boyunca “duruyor”. Bu yerleştirmede izleyici (/voyeur), vitrinin dört bir tarafında bulunan kulaklıklar sayesinde karıncaların sesini ve bedenin kalp atışlarını dinleme, ve eş zamanlı kamera çekimleri sayesinde bedeni yakın planda izleme olanağı buluyor. Marussich, burada ölümü ve bedenin mutlak hareketsizliğini sorguluyor. İki yıl boyunca zihinsel olarak bu duruma kendini hazırladığını belirten sanatçı, yerleştirmeden önce yoga yöntemiyle bedenini sakinleştirdiğini, ağzını ve kulaklarını pamuklarla tıkadığını belirtiyor. Radikal ve provokatif olarak nitelendirilen bu beden yerleştirmesi Birmingham’da sergilendiğinde seyirciler tarafından oldukça tepki görüyor, ve hatta sergilendiği Custord Factory Gallery’den belli bir süre çekiliyor. Daha sonra bir panonun arkasına gizlenerek yeniden sergileniyor.



Marussich’in İstanbul’da gerçekleştireceği Morsures (Isırıklar) adlı performansı ise Vito Acconci’nin 1970 yapımı Applications adlı video performansı üzerine bir çeşitleme. Seyircilerle, geçmişteki sanatçılarla ve sanatçının kendisiyle sürekli bir diyalogu amaçlayan performans, ısırıkların bedende bıraktığı izlerin şiirsel bir yaklaşımı.



Yann Marussich hakkında daha fazla bilgi için: http://www.perceuseprod.ch/




No comments: